Pengaruh Smartphone Terhadap Anak Usia Dini

  • Noor Muhammad Ghofururrohim Institut Agama Islam Negeri Ponorogo
  • Raka Nur Wicaksono Institut Agama Islam Negeri Ponorogo
  • Andhita Risko Faristiana Institut Agama Islam Negeri Ponorogo
Keywords: Early Childhood, Social Development, Smartphones

Abstract

This article aims to find out the development of smartphones and the resulting impact. The definition of a smartphone is a small electronic device that has various functions and the latest technology, which makes human life more practical. In the context of early childhood development, the use of smartphones has an influence on their development. Technology can be an effective learning medium and can increase children's creativity, but it must be balanced with interaction with the surrounding environment. Research shows that smartphone use can have a negative impact on early childhood social development. Excessive use can cause children to become introverted, experience sleep disturbances, tend to be alone, show violent behavior, inhibit creativity, and increase the risk of cyberbullying. To overcome this problem, the solution is to limit the use of smartphones, supervise children while using smartphones, and involve themselves as parental figures who play an active role. Providing an appropriate time schedule for children to use smartphones is also important, so that smartphone use does not hinder early childhood social development. The role of parents in this case is very important to provide appropriate supervision and direction. By taking these steps, it is hoped that the negative effects of smartphone use can be minimized, while early childhood social development is well maintained.

References

Antonius Simamora. (2016). Persepsi Orang Tua Terhadap Dampak Penggunaan Smartphone Pada Anak Usia Pendidikan Dasar Di Perumahan Bukit Kemiling Permai Kecamatan Kemiling Bandar Lampung. Skripsi. Tidak Diterbitkan. FKIP Universitas Lampung. Bandar Lampung

Dekinus Kogoya. (2015). Dampak Penggunaan Handphone Pada Masyarakat (Studi Pada Masyarakat Desa Piungan Kecamatan Gamelia Kabupaten Lanny Jaya Papua). Jurnal Acta Diurna 4 (4).

Departemen Pendidikan Nasional.Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa. 2008. Indonesia: Gramedia Pustaka Utama.

Gary. APA Dictionary of Psychology. 2007. Washington DC: American Psychological Association.

Grendi Hendrastomo. (2008). Representasi Telepon Seluler dalam Relasi Sosial. Jurnal Socia 5.

Hana pebriana putri, 2017. Analisis Penggunaan Smartphone aterhadap Kemampuan Interaksi Sosial Pada Anak Usia Dini. Riau : PGSD FIP universitas Pahlawan Ruanku Tambusai

http://eprints.ums.ac.id/63208/3/BAB%20I.pdf pengaksesan pada 03 Juni 2023

http://female.kompas.com/read/2015/05/29/090000820/4. Dampak.Buruk.Smartphone.Bagi.Anak. Diakses pada 05 Juni 2023.

http://health.kompas.com/read/2015/11/21/170000223/ Menteri. Yohana. Anak. Main. Smartphone. Perlu. Dikontrol. Diakses pada 04 Juni 2023.

http://tekno.liputan6.com/read/2305979/ manfaat-positif-teknologi-untuk-orang-tua-dananak. Diakses pada 04 Juni 2023.

https://kumparan.com/babyologist/dampak-positif-dan-negatif-penggunaan-smartphone-pada-sikecil-1rLpEDjwQ6e pengaksesan pada 03 Juni 2023

https://lib.unnes.ac.id/33705/1/1601414087_Optimized.pdf pengaksesan pada 03 Juni 2023

https://www.haibunda.com/parenting/20200625124234-61-148226/3-cara-mengatasi-anakkecanduan-smartphone-ternyata-pengaruhi-harapan-hidup pengaksesan pada 03 Juni 2023

https://www.popmama.com pengaksesan pada 03 Juni 2023.

Idad Suhada, 2016. Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini (Raudhatul Athfal) . Bandung : PT Remaja Rosdakarya

Ita Musfirowati Hanika. (2015). Fenomena Phubbing DI Era Milenia. Jurnal Interaksi 4(1) hlm 42-51. Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Diponegoro

Juliadi. (2018). Penyebab Penggunaan Smartphone Pada Remaja. Skripsi. Tidak Diterbitkan. FKIP Program Studi Bimbingan Konseling Universitas Riau Kepulauan Batam.

Kristoforus Yosef Donnyanggoro, dkk. (2018). Perancangan Iklan Layanan Masyarakat Dampak Negatif Penggunaan Smartphone Secara Berlebihan Terhadap Tubuh. Jurnal DKV Adiwarna. 1 (12). Universitas Kristen Petra.

Masganti sit, 2015. Psikologi Perkembangan Anak Usia dini Jilid I. Medan : Perdana Publishing Sugiyono, 2012. Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta VandenBos,

Muhammad Faris Kamil. (2016).Pengaruh Smartphone Berdampak Kepada Kurangnya Komunikasi Tatap Muka Dalam Kehidupan Sehari-hari. Skripsi. Tidak DIterbitkan.Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi IAIN Raden Intan Lampung

Nurul Izzati.(2015). Motif Penggunaan Smartphone Sebagai Sarana Promosi Bisnis Online Di Kalangan Mahasiswa UIN Sunan Kalijaga. Jurnal Komunikasi ASPIKOM 2 (5) hlm 374-380. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Perkembangan-Kognitif-Anak-Usia-Dini 5535ba6a6ea834b52bda4321 Diakses pada 04 Juni 2023.

Published
2023-06-10
How to Cite
Ghofururrohim, N. M., Wicaksono, R. N., & Faristiana, A. R. (2023). Pengaruh Smartphone Terhadap Anak Usia Dini. Education : Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 3(2), 129-146. https://doi.org/10.51903/education.v3i2.340