Identifikasi, Tahapan, dan Dampak Konflik Pada Lembaga Pendidikan Di MIS Al-Hidayah Kaliwates

  • Wardatun Nadziro UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Muzayyanah Agustin UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Mutia Zahrani UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Mu'alimin Mu'alimin Universitas Islam Negeri KH. Achmad Siddiq Jember
Keywords: Education, Madrasah Ibtidaiyah, internal conflict, education policy, conflict identification

Abstract

Education has a crucial role in shaping a proactive and holistic learning environment. This article discusses internal conflicts that arise in Madrasah Ibtidaiyah (MI) Al-Hidayah regarding differences in views on education policies and teaching methods. These conflicts involve different interpretations of vision and mission, resistance to policy change, and interpersonal conflicts among administrators, teachers, and parents. The stages of conflict start from disagreement, involve resolution efforts, and have an impact on individual relationships and institutional performance.In a theoretical context, this article highlights the history of MI as the first Islamic educational institution in Indonesia and how MI teaches conflict identification skills as an integral part in the character building of learners. The research method used was descriptive qualitative with MI Al-Hidayah as the research subject. Data analysis involves collecting, reducing, presenting, and inferring data, providing deep insight into the sources, stages, and impacts of conflict in MI Al-Hidayah.

References

Anwar, K. (2018). Urgensi Penerapan Manajemen Konflik dalam Organisasi Pendidikan. Jurnal Studi dan Penelitian Pendidikan Islam, 31-38.
Bashori. (2017). Manajemen Konflik di Tengah Dinamika Pondok Pesantren dan Madrasah. Jurnal Muslim Heritage, 353-370.
BP, A. R., Munandar, S. A., Andi, F., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wustqa, 1-8.
dari, s. w., Syaifudin, M., & Andriani, T. (2023). konflik dalam organisasi pendidikan. islamic education jurnal.
Fauzi, I. (2023). Manajemen Konflik dan Cara Penyelesaian Konflik Dalam Organisasi Sekolah. Pelita Nusantara: Kajian Ilmu Sosial Multidisiplin, 108-115.
Haryani, Z. A., & Nulhaqim, S. A. (t.thn.). Analisis Penahapan Konflik dan Segitiga Multi Tingkat dalam Penyelesaian Konflik Pembangunan Bandara Internasional di Majalengka. Jurnal Kolaborasi Resolusi Konflik, 35-40.
Herdiansyah, J. (2014). Manajemen Konflik Dalam Sebuah Organisasi. STIE Semarang, 28-41.
Kholifah, Y. B. (2019). Manajemen Konflik Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Piwulang, 11-24.
Murni. (t.thn.). Manajemen Konflik dalam Pendidikan. 140-170.
Mutakin, A. (2018). Resolusi Konflik Melalui Nilai-Nilai Kultur Pesantren. Kajian Sosial Keagamaan, 91-118.
Nadiroh, U., Kristi, Y. I., Irwanto, F., & Mu'allimin. (2023). Penerapan Konsep Manajemen Konflik Untuk Membangun Kolaborasi Yang Produktif Di Lembaga Pendidikan. Penelitian Pendidikan Indonesia, 25-34.
Nasrudin, A. H., Unsa, F. F., Aini, F. N., Arifin, I., & Adha, M. A. (2021). Manajemen Konflik dan Cara Penanganan Konflik Dalam Organisasi Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1-18.
Nila, & Putro, K. Z. (2021). Karakteristik dan Model Integrasi Ilmu Madrasah Ibtidaiyah. Pendidikan Islam, 61-66.
Samsudin, & Setyowati, N. (2022). Manajemen Konflik Lembaga Pendidikan Dasar Islam. Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme, 549-563.
Sirojudin, A. (2019). Manajemen Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Program Studi PGMI, 204-219.
Sumaryati. (2019). Manajemen Konflik dalam Lembaga Pendidikan Muhammadiyah Kabupaten Lampung Timur. Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, 139-166.
Tanur, D., Razita, M. N., & Ona, R. (2023). Manajemen Konflik dan Upaya Penanganan Konflik dalam Organisasi Pendidikan di Sekolah. Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa, 207-217.
Zulkarnain, W. (t.thn.). manajemen konflik dalam pelaksanaan pendidikan di sekolah. 1-18.
Published
2023-12-11
How to Cite
Wardatun Nadziro, Muzayyanah Agustin, Mutia Zahrani, & Mu’alimin Mu’alimin. (2023). Identifikasi, Tahapan, dan Dampak Konflik Pada Lembaga Pendidikan Di MIS Al-Hidayah Kaliwates. Education : Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 3(3), 82-93. https://doi.org/10.51903/education.v3i3.437