Pemanfaatan LMS (Learning Manajemen System) Dalam Pembelajaran Mata Kuliah Dasar Umum (MKDU) Di Perguruan Tinggi
DOI:
https://doi.org/10.51903/education.v3i3.443Keywords:
LMS (learning management system), Civic education, IndonesianAbstract
It cannot be denied that problems can arise due to changes in learning platforms, especially if the LMS used is still new for students. The aim of this research is to determine the design of using LMS in MKDU learning in higher education as well as student responses to the use of LMS. The research method uses descriptive qualitative. The research objects are LMS and STIKES Jendral Achmad Yani students who contracted for Citizenship and Indonesian Language Education in the first semester. Data collection techniques use observation techniques and questionnaire techniques. Data will be analyzed descriptively qualitatively. The research results show that the design for using LMS in learning is complete. LMS facilitates several features including: RPS upload, material upload, chat/discussion feature, attendance list, and assessment. The results of the student questionnaire regarding the use of LMS in courses showed a positive response. It can be concluded that the use of LMS in MKDU learning is in the good categoryReferences
Anugerah, R. P., & Kusuma, W. A. (2021). Keefektivitasan Penggunaan Platform LMS Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Jarak Jauh. J-Icon: Jurnal Komputer dan Informatika, 9(2), 127-132.
Hanum, F., Harahap, N. J., Hsb, E. R., & Hasibuan, M. N. S. (2020). Pembelajaran Mata Kuliah Bahasa Indonesia Berwawasan Literasi di Perguruan Tinggi dalam Menghadapi Era Globalisasi. Jurnal Education and Development, 8(3), 33-33.
Irawan, A. P., Doringin, F., & Pamungkas, Y. P. (2022). Perancangan learning management system sebagai katalisator pembelajaran berbasis pedagogi digital untuk pendidikan dasar dan menengah. Jurnal Ilmiah Teknik Industri, 10(3), 192-200.
Lestari, D., & Pujiastuti, I. (2023). Posisi bahasa indonesia dalam dokumen kebijakan bahasa di perguruan tinggi. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 19(1), 116-126.
Mahardika, I. (2021). Peran Pendidikan Kewarganegaraan dalam Meningkatkan Sikap Nasionalisme Mahasiswa di Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Primagraha. (2021). Jurnal Pelita Bumi Pertiwi, 2(02), 8-16.
Mujianto, dkk. (2021). Pembelajaran E-Learning dengan LMS. Magetan: CV. AE Media Grafika
Permana, P. Efektivitas Aplikasi Learning Management System (LMS) dalam Pembelajaran Grammatik Bahasa Jerman. Allemania, 3(1), 77-86.
Rini, dkk. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kurangnya Minat Remaja Untuk Melanjutkan Pendidikan Ke Perguruan Tinggi Di Desa Persiapan Mahe Kelan Kecamatan Waigete Kabupaten Sikka: Jurnal JUPEKN, 6(1), 23-28.
Saputra, M. (2022). Integrasi Kewarganegaraan Digital dalam Mata Kuliah Pendidikan Kewarganegaraan untuk Menumbuhkan Etika Berinternet (Netiket) di Kalangan Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 12(01), 6-15.
Sukawati, S. (2020). Analisis pengembangan literasi digital dalam aplikasi google classroom pada mata kuliah inovasi pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Indonesia 3 (1), 121-128. Tersedia: https://conference.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/semnasindo/index/pages/view/2020-13
Zenab, A. S., & Sukawati, S. (2022). Studi Komparasi Hasil Belajar Mahasiswa Melalui Metode Daring dan Luring pada Mata Kuliah Bahasa Indonesia. Semantik, 11(2), 245-256.