PERAN TRANSFORMASI DIGITAL DAN ORIENTASI PASAR DALAM MEMPENGARUHI KEUNGGULAN BERSAING DAN KINERJA PEMASARAN UMKM
DOI:
https://doi.org/10.51903/6fhbdq11Keywords:
digital transformation, market orientation, competitive advantage, marketing performance.Abstract
This study aims to examine the influence of digital transformation and market orientation on the marketing performance of MSMEs, with competitive advantage as an intermediary, in MSMEs in Semarang Regency.
The sample of this study consists of 70 MSMEs selected through purposive sampling, based on the following criteria: MSMEs that use digital marketing, have been operating for at least 2 years, and are willing to complete the questionnaire. Data were collected through questionnaires and analyzed using SmartPLS software.
The results of the study indicate that digital transformation and market orientation significantly enhance the competitive advantage of MSMEs. Additionally, digital transformation, market orientation, and competitive advantage have a positive and significant impact on the marketing performance of MSMEs. Competitive advantage is proven to mediate the influence of digital transformation and market orientation on the marketing performance of MSMEs.
References
Fitri, F., & Halik, R. A. F. (2023). Peran Digital Marketing dan Inovasi Produk terhadap Kinerja Bisnis yang Berkelanjutan pada Usaha Mikro dan Kecil Agribisnis di Polewali Mandar. Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 12(3), 556–563. https://doi.org/10.23887/jish.v12i3.67832
Hair, J., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson. (2019). Multivarate Data Analysis (8 Edition). Cengage Learning EMEA.
Harini, S., Silaningsih, E., & Putri, M. E. (2022). Pengaruh Orientasi Pasar, Kreativitas dan Inovasi Produk terhadap Kinerja Pemasaran UMKM. Jurnal Inspirasi Bisnis Dan Manajemen, 6(1), 67–82. https://republika.co.id
Hawa, S. D., Raharja, M. C., & Rianto, S. (2023). Pengaruh Transformasi Digital Terhadap Keberlanjutan Bisnis UMKM Batik Banyumas Melalui Kinerja Pemasaran Sebagai Variabel Mediasi. Jurnal Sistem Informasi Dan Teknologi Peradaban , 4(1), 40–44.
Kurnia, D., Hairudin, Loliyani, R., & Oktaria, E. T. (2023). Pengaruh Orientasi Pasar Dan Inovasi Produk Terhadap Keunggulan Bersaing Dan Kinerja Pemasaran. Jurnal Enterpreneur Dan Bisnis (JEBI), 2(1), 1–14.
Kusumo, H., & Solechan, A. (2023). Keunggulan Bersaing Memediasi Inovasi Produk Dan Orientasi Pasar Terhadap Kinerja Pemasaran UMKM. Jurnal Manajemen, Bisnis Dan Kewirausahaan (JUMBIKU), 3(3), 93–106. https://doi.org/10.55606/jumbiku.v3i2.2198
Monogina, H. E., & Rachmawati, S. (2023). Pengaruh Keunggulan Kompetitif Hijau, Inovasi Hijau, Terhadap Kinerja Perusahaan Dengan Budaya Organisasi Hijau Sebagai Variabel Moderating. Jurnal Ekonomi Trisakti, 3(2), 2785–2794. https://doi.org/10.25105/jet.v3i2.16983
Nopriyantoro, D., Subagyo, & Widodo, M. W. (2023). Keunggulan Bersaing Memediasi Inovasi Produk dan Orientasi Pasar terhadap Kinerja Pemasaran UMKM. Simposium Manajemen Dan Bisnis II, 2(1), 814–825.
Palwaguna, I. K. E. J., & Yasa, N. N. K. (2021). Keunggulan Bersaing Memediasi Pengaruh Orientasi Pasar Terhadap Kinerja Pemasaran. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 10(12), 1347–1366. https://doi.org/10.24843/ejmunud.2021.v10.i12.p05
Pradisti, L., Suparno, C., & Suwandari, L. (2022). Meningkatkan Kinerja Pemasaran Melalui Digital Content Marketing Dan Transformasi Digital Pada UMKM Makanan Di Banyumas. Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Akuntansi (JEBA), 24(4), 75–84.
Putra, A. H. (2016). Peran UMKM dalam Pembangunan dan Kesejahteraan Masyarakat Kabupaten Blora. Jurnal Analisa Sosiologi Vol. 5 No. 2 Hal. 40-52., 5(2), 40–52.
Ramadhani, F., Kusumah, A., & Hardilawati, W. L. (2022). Pengaruh Inovasi Produk, Orientasi Pasar Dan Marketing Digital Terhadap Kinerja Pemasaran Umkm Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Pekanbaru. ECOUNTBIS : Jurnal Economics, Accounting and Business Journal, 2(2), 344–354.
Sari, A. M., Ardilla, I., Wahyundari, S. P., & Zaianrti. (2022). Dampak Orientasi Pasar dan Inovasi terhadap Kinerja Pemasaran UMKM MMTC Kuliner Kota Medan. Jurnal ILmu Komputer, Ekonomi Dan Manajemen (JIKEM), 2(2), 3476–3483.
Solechan, A., Wijanarko, T. A., & Hartono, B. (2023). Transformasi Digital Pada UMKM Dalam Meningkatkan Daya Saing Pasar. Jurnal Informatika UPGRIS, 9(1), 7–12.
Sudari, S. A., & Pambreni, Y. (2024). Relationship Marketing and Digital Marketing on Competitive Advantage in Enhancing SMEs Marketing Performance at Semarang Regency. JSM : Jambura Science of Management, 6(1), 41–50. https://doi.org/10.37479
Teneka, gery N. K., & Hasin, A. (2022). Pengaruh Orientasi Pasar dan Inovasi Produk terhadap Keunggulan Bersaing serta Implikasinya pada Kinerja UKM Batik di Yogyakarta. Selekta Manajemen : Jurnal Mahasiswa Bisnis Dan Manajemen, 4(1), 146–167. https://journal.uii.ac.id/selma/index
Wahyuningsih, R. (2020). Keunggulan Bersaing dan Kinerja Pemasaran : Orientasi Pasarˏ Orientasi Kewirausahaanˏ Adaptasi Lingkungan, Inovasi. Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi (JRPE), 5(2), 79–91. http://ejournal.unikama.ac.idHal|79
Wijaya, R., Yadewani, D., & Wati, H. (2024). Transformasi Digital dan Kinerja Usaha Kecil dan Menengah : Bukti Empiris di Kota Pariaman. Jurnal DIMENSI, 13(2), 514–523. https://www.journal.unrika.ac.id/index.php/jurnaldms
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dinamika: Jurnal Manajemen Sosial Ekonomi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.