Peran Guru PKN Dalam Pembentukan Karakter Siswa di SMP Negeri Satap Ligalejo

  • Maria Fabiola Sumapel IKIP Muhammadiyah Maumere
  • Gabriel Gleko IKIP Muhammadiyah Maumere
  • Gustav Gisela Nuwa IKIP Muhammadiyah Maumere
Keywords: The role of the teacher, civics education, character

Abstract

This study aims to determine the role of the civics education teacher in building the character of students at SMP Negeri Satap Ligalejo and the challenges and obstacles created by the civics education teacher in building the character of student at SMP Negeri Satap Ligalejo. The research method is descriptive. Techniques and data collection through three steps,namely observation,interviews,and documentation. The informants used as sources were school principals,civics education teachers and students. The result of the research is that the character of students at SMP Negeri Satap Ligalejois still lacking because there are students who do not enforce rules in terms of time discipline,dress discipline,and action discipline. The teacher’s efforts to overcome this problem are by providing good exmples and motivation so that students can ease school regulations.

References

Indonesia, P. R. (2003). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Karim, N. (2010). Pendidikan Karakter. Shautut Tarbiyah, 16(1), 69-89.
Koenjaraningrat. Metode-Metode Penelitian Masyarakat. Jakarta : P.T Gramedia
Maolani,Metodologi Penelitian Pendidikan jakarta : Rajawali pers, 2015 :9
Marnelizah, M. (2021).Karakteristik Guru Yang Efektif Dalam Pembelajaran.
Masyhud (2016 : 104),Metode Penelitian Pendidikan Jember : Lembaga Pengembngan Manajemen Dan Provesi Kependidikan
moleong (2014) Buku : J.moleong, Lexi. 2014, Metode Penelitian Kualitatif, Edisi Revisi, PT Remaja Rosdakarya, Bandung
Nasional, Indonesia Departemen Pendidikan."Undang-undang republik Indonesia nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional." (2003).
Riyanto (2010 : 96) Metodologi Penelitian Sosial dan Hukum, Jakarta: Granit
Sudrajat, A. (2010). Tentang Pendidikan Karakter. Yogjakarta: Paramita.
Sugiyono, 2009, metode penelitian kuantitaif, kualitatif, dan R&D, CV Alfabeta: Bandung.
Sugiyono. (2017).Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, CV.
Supriasih, E., Rohman, A., & Fathurohman, A. (2021, November).Pendidikan Karakter pada Masa Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ) di SMP Negeri 3 Rantau Bayur.In Seminar Nasional Pembelajaran Matematika, Sains dan Teknologi (Vol. 1, No. 1, pp. 40-49).
Supriwan, G. (2023). Peran Guru PPKn Dalam Pembentukan Karakter Siswa Kelas X Smas Al-Washliyah Pasar Senen Medan Dalam Pengembangan Materi Pendidikan Nilai Dan MoraL (Doctoral dissertation, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Islam Sumatera Utara).
Widiastuti, H. (2012). Peran Guru Dalam Membentuk Siswa Berkarakter.
Bego, K. C. (2016). Peran Guru Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membentuk Karakter Siswa Dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Siswa.JISIP: Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 5(3).
Zuhri, S., & Mutmainah, M. (2019). PENGARUH KOMPETENSI SOSIAL GURU DAN POLA ASUH ORANG TUA TERHADAP IKLIM BELAJAR DI KELAS IX SMP MUHAMMADIYAH SERPONG, TANGERANG SELATAN, BANTEN. el-Moona: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 1(2), 149-176.
Kurniawan, S., & Konsepsi, P. K. (2013). Implemnetasinya secara Terpadu di Lingkungan Keluarga. Sekolah, Perguruan Tinggi, dan Masyarakat, Jakarta: Ar-Ruzz Media, cet, 1.
Published
2023-11-30
How to Cite
Maria Fabiola Sumapel, Gabriel Gleko, & Gustav Gisela Nuwa. (2023). Peran Guru PKN Dalam Pembentukan Karakter Siswa di SMP Negeri Satap Ligalejo. Education : Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 3(3), 01-21. https://doi.org/10.51903/education.v3i3.431