Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Untuk Memperkuat Cinta Budaya Dan Daerah Melalui Kegiatan Sapoe Nyunda

  • Intan Oktaviani Agustina Universitas Pendidikan Indonesia
Keywords: Project to strengthen Pancasila student profile, independent curriculum, sapoe nyunda

Abstract

This research is about the Implementation of the Project to Strengthen Pancasila Student Profiles to Strengthen Love for Culture and the Region through Sapoe Nyunda Activities. This independent curriculum is different from the previous curriculum, namely there is a Project to Strengthen Pancasila Student Profiles. This project is to improve student character as a Pancasila profile through projects in the surrounding environment. Implementation of the Project to Strengthen Pancasila Student Profiles at Al-Ma'soem Elementary School through the sapoe nyunda activity, namely rampak sekar to strengthen a sense of love for culture and the region. Data collection techniques used are in the form of interviews and documentation. The results of the study showed that teachers and students were very enthusiastic about sapoe nyunda activities. Implementation of the Pancasila Student Profile Strengthening Project is practiced directly so that learning will be more meaningful and memorable for students.

References

Aisara, F., Nursaptini, N., & Widodo, A. (2020). Melestarikan Kembali Budaya Lokal melalui Kegiatan Ekstrakulikuler untuk Anak Usia Sekolah Dasar. Cakrawala Jurnal Penelitian Sosial, 9(2), 149-166.
Asiati, S., & Hasanah, U. (2022). IMPLEMENTASI PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DI SEKOLAH PENGGERAK. Jurnal Lingkar Mutu Pendidikan, 19(2), 61-72.
Maruti, E. S., Malawi, I., Hanif, M., Budyartati, S., Huda, N., Kusuma, W., & Khoironi, M. (2023). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) pada Jenjang Sekolah Dasar. Abdimas Mandalika, 2(2), 85-90.
Nurjanah, K., & Saadah, H. (2022, December). IMPLEMENTASI PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DENGAN TEMA SUARA DEMOKRASI DI SMK SETIA KARYA. In Seminar Nasional Pendidikan Sultan Agung IV (Vol. 4, No. 1).
Prasetyo, T., Humaira, M. A., Maryani, N., & Nurazizah, R. (2022). Model Narasikom: Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Sunda Siswa Kelas Rendah. DIDAKTIKA TAUHIDI: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(2), 211-222.
Rizal, Y., Deovany, M., & Andini, A. S. (2022). KEPERCAYAAN DIRI SISWA PADA PELAKSANAAN PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 9(1), 46-57.
Sabilla, A., Hakim, A. N., Yulia, L., & Herlambang, Y. T. (2022). Internalisasi Nilai dan Budaya Sunda di SDN Ciluluk 1 dan 2. DAFTAR ISI, 39.
Santoso, G., Damayanti, A., Imawati, S., & Asbari, M. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka melalui Literasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(1), 84-90.
Shalikha, P. A. A. (2022). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Menumbuhkan Jiwa Kewirausahaan. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 15(2), 86-93.
Sulastri, S., Syahril, S., Adi, N., & Ermita, E. (2022). Penguatan pendidikan karakter melalui profil pelajar pancasila bagi guru di sekolah dasar. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 7(3), 413-420.
Suttrisno, S., & Rofiā€™ah, F. Z. (2023). Integrasi Nilai-Nilai Kearifan Lokal Guna Mengoptimalkan Projek Penguatan Pelajar Pancasila Madrasah Ibtidaiyah Di Bojonegoro. Pionir: Jurnal Pendidikan, 12(1).
Ulandari, S., & Rapita, D. D. (2023). Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila sebagai Upaya Menguatkan Karakter Peserta Didik. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 8(2).
Varelasiwi, R. S. (2023). Implementasi Pendidikan Multikultural dalam Menguatkan Identitas Nasional Melalui P5 di Era Globalisasi. Proceedings Series of Educational Studies, 1(1).
Wahidah, N., Zubair, M., Fauzan, A., & Alqodri, B. (2023). Implementasi Profil Pelajar Pancasila di SMP Negeri 1 Mataram. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1b), 696-703.
Yuliastuti, S. (2022). Pelaksanaan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Tema Kewirausahaan Kelas 4 SD Labschool UNNES Kota Semarang. Lembaran Ilmu Kependidikan, 51(2).
Published
2023-06-09
How to Cite
Intan Oktaviani Agustina. (2023). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Untuk Memperkuat Cinta Budaya Dan Daerah Melalui Kegiatan Sapoe Nyunda. Education : Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 3(2), 110-117. https://doi.org/10.51903/education.v3i2.337