Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Melalui Media Pembelajaran Wordwall Pada Mata Pelajaran IPAS Kelas IV UPTD SDN 145 Inpres Pampangan
DOI:
https://doi.org/10.51903/education.v3i3.440Keywords:
Wordwall media, interest in learningAbstract
This research aims to increase students' interest in learning by applying Wordwall learning media to the science and science subject class IV A at SDN 145 Inpres Pampangan. This research is Classroom Action Research, the subjects of this research are VI A, totaling 30 students consisting of 16 men and 14 women. This research was carried out for 3 weeks. The implementation of this action was carried out for three weeks, each week including learning and assessment. The presentation of the first cycle material begins on 14 September 2023 and the first cycle test on 18 September 2023. The presentation of the second cycle material begins on 19 September 2023 and the second cycle test is held on 23 October 2023. The results of the research show that the learning interest of the first cycle students reaches the average -average 78.33%. Then in cycle II it increased to 92.03%. The contribution of implementing Wordwall learning media to increasing students' interest in learning is very significant, meaning it is in the high category. So it can be concluded that the teacher's ability to apply Wordwall learning media can increase students' interest in learning in science and science subjects in class IV A UPTD SDN 145 Inpres Pampangan.References
Agusti, N. M., & Aslam, A. (2022). Efektivitas media pembelajaran aplikasi wordwall terhadap hasil belajar ipa siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5794-5800.
Ankunto, Suharsimi. 1992. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Jakarta: Rineka Cipta. Arikunto Suharsimi; Suharjono; Supardi. 2007. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Budiana, I. (2022). Menjadi guru profesional di era digital. JIEBAR: Journal of Islamic Education: Basic and Applied Research, 2(2), 144-161.
Fitri, Sulidar, Fahmi Dwisep Saputra, and Muhammad Taufiq. (2022). “Pengaruh Penggunaan Smartphone Terhadap Minat Belajar Siswa SMK Negeri 1 Tasikmalaya.” JUPEIS: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial 1(3):1.
Anggraena, Y., Felicia, N., Eprijum, D., Pratiwi, I., Utama, B., Alhapip, L., & Widiaswati, D. (2022). Kajian akademik kurikulum untuk pemulihan pembelajaran.
Harefa, D., Gee, E., Ndruru, M., Sarumaha, M., Ndraha, L. D. M., Ndruru, K., & Telaumbanua, T. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 6(1), 13-26.
Minarta, S. M., & Pamungkas, H. P. (2022). Efektivitas media wordwall untuk meningkatkan hasil belajar ekonomi siswa man 1 lamongan. Oikos: Jurnal Ekonomi dan Pendidikan Ekonomi, 6(2), 189-199.
Nissa, S. F., & Renoningtyas, N. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall untuk Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2854-2860.
Kemendikbud. (2022). Hal-hal Esensial Kurikulum Merdeka di Jenjang SD. https://ditpsd.kemdikbud.go.id/artikel/detail/hal-hal-esensial-kurikulum-merdeka-di-jenjang-sd
Khairunisa,Y.(2021).Pemanfaatan Fitur Gamifikasi Daring Maze Chase– Wordwall Sebagai Media Pembelajaran Digital Mata Kuliah Statistika dan Probabilitas. Jurnal Kajian dan Terapan Media, Bahasa, Komunikasi,2No.143-44.
Haqiqi, Nur, and Benny Angga Permadi. (2022). “Pengaruh Penggunaan Media Komik Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas III Tema I Subtema I Di Mi The Noor.” Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA) 2(1):164–72.
Lestari, R. D. (2021). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran Daring Melalui Media Game Edukasi Wordwall Di Kelas Iv Sd N 01 Tanah baya Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Ilmiah Profesi Guru,2 (2), 1-6.
Rasam, F., & Sari, A. I. C. (2018). Peran kreativitas guru dalam penggunaan media belajar dan minat belajar dalam meningkatkan prestasi belajar peserta didik SMK di Jakarta Selatan. Research and Development Journal of Education, 5(1), 95-113.
Sari, P. M., & Yarza, H. N. (2021). Pelatihan penggunaan aplikasi Quizizz dan Wordwall pada pembelajaran IPA bagi guru-guru SDIT Al-Kahfi. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(2), 195-199.
Yestiani, D. K., & Zahwa, N. (2020). Peran Guru dalam Pembelajaran pada Siswa Sekolah Dasar. Fondatia, 4(1), 41-47.